Werkwijze

Samen met het kind, ouder(s), verzorger, en/of leerkracht worden haalbare vaardigheden gekozen die te maken hebben met wat het kind wil, kan en met doen zoals:
  • leesbaar leren schrijven 
  • leren knutselen (knippen e.d.)
  • zelf eten of brood smeren 
  • beter meedoen met gymles 
  • zelf de schoenveters strikken
  • op een andere manier leren spelen  
  • zelfstandig huis-schoolwerk maken
  • op tijd klaar zijn voor school
  • touwtje springen 
  • zich zelf kunnen bezighouden 
  • spanning reguleren op een aangepaste wijze 

De gekozen vaardigheid wordt eerst uitgevoerd. Samen met het kind en de ouder wordt besproken en uitgeprobeerd hoe de vaardigheid beter of gemakkelijker uitgevoerd zou kunnen worden (meestal ahv vragen en uitproberen). Daarna wordt een plan van aanpak opgesteld. Als geheugensteuntje wordt dit persoonlijke plannetje op papier gezet (zo mogelijk door het kind zelf)  en ook thuis en op school gebruikt tot het kind de vaardigheid op de juiste wijze geautomatiseerd heeft.